Yleistä kotisivuista

Kotisivut on yritysmarkkinoinnin perusta

Kotisivujen merkitystä yrityksen markkinoinnissa ei voi korostaa liikaa. Kun potentiaalinen asiakas haluaa tietää yrityksestäsi, vierailee hän satavarmasti ensimmäisenä kotisivuillasi. Google- tai bannerimarkkinointikin on käytännössä vain ihmisten ohjaamista webbisivuille. Kotisivut ovat yrityksesi kasvot webissä. Jos yritys saisi käyttää vain yhtä markkinointi kanavaa, olisi yrityssivusto itsestään selvä valinta.

Hyvät yrityssivut on tehokkain ja kannattavin markkinointi-investointi

Internetissä on lähes viisi miljardia sivustoa. Suurin osa ihmisistä päätyy sivuille Googlen kautta. Sivusi täytyy ”ostaa” vierailijan mielenkiinto muutamassa sekunnissa, koska kilpailijasi sivusto on vain kahden klikkauksen päässä. Oli sivustosi tarkoituksena myydä jotain tai jakaa informaatiota, niin lainalaisuudet ovat samat. Ensin on voitettava lukijan mielenkiinto ja sitten saatava hänet toimimaan toivotulla tavalla.

Hyvät kotisivut - tyytyväinen asiakas

Hyvät kotisivut – ominaisuuksia:


1) ”Tulit oikeaan paikkaan”-efekti.
Sivuston grafiikka, domain, otsikot ja kuvat kertovat vierailijalle nopealla silmäykselläkin, että lukemista kannattaa jatkaa ja pysyä tällä sivustolla.

2) Selkeä palasteltu sanoma.
Mitä me tehdään ja tarjotaan. Perusasiat selviää yhdellä nopealla etusivun selauksella. Napakat tietosivut perusasioista. Asiakas ei ehdi tai jaksa lukea ensimmäisellä kerralla kaikkea. Tarjolla linkkejä syventävään tietoon omalle sivustolle ja tarvittaessa myös muille sivustoille.

3) Call-To-Action -rakenne
Kiinnostu » Lue » Toimi.
Call-To-Action -toiminto voi olla soittokehoitus, yhteydenottolomake, ”Tilaa”- tai ”Lue lisää” -painike tms.

Teknisesti hyvät kotisivut; hakukoneoptimointi + responsiivisuus

Sivuston käyttökokemus vaikuttaa paljon siihen kauanko vierailija sivulla viihtyy. Tiedon on myös löydyttävä helposti. Kotisivujen on toimittava sujuvasti myös puhelimissa ja padeissa niin vaakaan kuin pystysuunnassakin. Responsiivisuus eli sivuston ”mukautuminen” eri päätelaitteisiin on nykyään annettu tekijä. Suuri osa käyttäjistä selailee nettiä puhelimilla.

Kotisivujen toinen tärkeä tekninen ominaisuus on hakukoneoptimointi (SEO). Sivuston sijoittumiseen hakuosumissa voi vaikuttaa toteuttamalla sivut hakukoneystävällisesti. Tämä tarkoittaa sisällön, otsikoinnin, kuvien, linkkien yms. toteuttamista tavalla, joka edesauttaa sijoittumista hakuosumien kärkeen. Teknisten asioiden ei pidä kuitenkaan antaa määritellä täysin sitä millaiset kotisivut toteutetaan. Sivuston suunnittelussa paras lopputulema on onnistunut kompromissi näyttävyyden, luettavuuden, käytettävyyden ja hakukoneoptimoinnin välillä. Se, että sivu löytyy helposti Googlesta ei auta jos asiakas ei pidä sivusta tai kokee sen tylsäksi tms.
Koti- ja yrityssivustot tehdään ihmisiä, eikä hakukoneita varten.

Kotisivut toimii responsiivisesti myös puhelimessa ja padeissa

Weppipalvelut.fi asiakkaiden sivustot ovat aina responsiivisia ja hakukoneoptimoituja

Verkkomainonta vai hakukoneoptimointi?

Tutkimusten mukaan Googlen käyttäjät suosivat orgaanisia hakutuloksia eli ei maksettuja hakutuloksia. Ja luonnollisesti hakijan klikkaukset kohdistuu ensimmäisiin hakutuksiin. Jos Googlen ykköspaikka tai näkyvyys hakutulosten ensimmäisellä sivulla on otettavissa, osaava web-suunnittelija pystyy sen kyllä toteuttamaan. Hyvin toteutetulla hakukoneoptimoinnilla pääsee aina pitkälle, mutta on aika paljon toimialasta kiinni miten korkealle hakuosumissa pääsee. Jos etusivun näkyvyydestä kilpailee satoja yrityksiä voi olla hyvä panostaa hakukoneoptimoinnin lisäksi maksulliseen Google-mainontaan.
Maksullisen mainonnan tehokkuutta on helppo mitata. Montako mainoksen klikkausta menee ennen uutta maksavaa asiakasta; tästä voi laske paljonko maksaa yhden uuden asiakkaan hankinta Google-mainonnalla.
Sähköisten mainosten (Google-, Facebook- tai bannerimainoksen) klikkaaminen siirtää asiakkaan aina jollekin internetsivulle. Tällaista sivua kutsutaan landing pageksi. Mainontaa kannattaa harvoin ohjata yrityksen etusivulle. Parempi on käyttää landing pagena ko. asiaa koskevaa sisältösivua tai erikseen rakennettua landing pagea.

Sivuston seuranta; Google Analytics

Google Analytics mahdollistaa sivuston ja sen käytön tarkan seurannan ja analysoinnin. Tärkeimpiä mittareita on sivuston kävijämäärän kehitys ja sivuilla vietetty aika. Jos näitä arvoja saa kasvatettua on suunta oikea. Webbipalvelut.fi liittää maksutta jokaiseen tekemäänsä sivustoon Google-seurannan. Asiakkaan ei tarvitse opiskella Analyticsin käyttöä, vaan toimitamme säännöllisesti asiakkaillemme raportin sivuston tapahtumista.

Kuvia kotisivuille kuvapankeista

Kuvituskuvia sivustolle löytyy kuvapankeista

Kuvituskuvat tekevät sivuista luettavampia, kivemman näköisiä ja kiinnostavampia. Webissä on useita kuvapankkeja, joista löytyy miljoonia kuvia. Maksullisten kuvien käyttöoikeus maksaa muutamasta eurosta muutamaan kymmeneen euroon. Mutta onneksi myös ilmaisia kuvia on tarjolla laaja valikoima. Kotisivuilla saa julkaista vain kuvia, joihin on käyttöoikeus. Eli kuvan pitää olla oma, ostettu tai siihen pitää olla maksuton käyttöoikeus. Kuvapankeista löytyy varmasti tarvittavat kuvituskuvat jokaiselle toimialalle. Esimerkiksi Unsplash kuvapankista löytyy maksuttomia kuvia satoja tai tuhansia melkein hakusanasta riippumatta.

Suosittuja kuvapankkeja:
Unsplash (maksuton) »
Rodeo (kotimainen) »
Shutterstock »
iStock »

WordPress julkaisujärjestelmä

WordPress on maailman suosituin julkaisujärjestelmä. Sen avulla on toteutettu lähes 40 prosenttia maailman internetsivustoista. Termillä julkaisujärjestelmällä (CMS) viitataan ohjelmistoon, jonka avulla voi toteuttaa ja ylläpitää esimerkiksi internetsivustoja joutumatta varsinaisesti käyttämään suoraan ohjelmointikieliä kuten HTML, PHP, Javascript tai CSS. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sivujen toteuttaminen sillä olisi aivan yksinkertaista. Päinvaistoin. Julkaisujärjestelmä, johon on tarjolla kymmeniä tuhansia eri tahojen tuottamia puolivalmiita sivustorakenteita (teemoja) ja niihin satoja tuhansia lisäosia, jotka sopivat toisiinsa tai eivät ja ovat ilmaisia tai eivät, tarjoaa helposti kuukausiksi tutkailtavaa ja testailtavaa uudelle käyttäjälle.
Onneksi sivuja ei tarvitse, eikä myöskään kannata rakentaa itse. WebbiPalvelut.fi rakentaa nopeasti ja kustannustehokkaasti WordPress sivuston puolestasi.
Kokemuksemme avulla voimme välttää maksullisten lisäosien käyttöä ja sivusto valmistuu nopeammin kuin uskotkaan.

WordPressin asentamista (eli kotisivuja) varten täytyy ensin tilata kotisivuympäristö ja domain joltain palveluntarjoajalta. WordPressiin on tarjolla tuhansia erilaisia asettelumalleja (teemoja), jotka määrittelevät sivuston ulkoasun perusasiat. Valitun teeman pohjalta sitten rakennetaan sivusto.
Sivustoihin on tarjolla tuhansia erilaisia lisäosia kuten esimerkiksi: yhteydenottolomake, asiakaspalvelu-chatti, verkkokauppa ja loputon määrä pienempiä ”teknisiä” lisäosia. Osa lisäosista ja teemoista on maksullisia osa ei. Tyypillisesti esimerkiksi teemoista on tarjolla ilmaisversio, jonka ominaisuuksia on karsittu. Maksamalla sitten vaikka 50 € vuodessa saa laajemman version käyttöönsä.
Webbipalvelut.fi pyrkii käyttämään aina maksuttomia WordPress teemoja ja lisäosia. Tämäkin sivusto on rakennettu täysin maksuttomista elementeistä.

WebbiPalvelut.fi / WordPress -sivustot »

WordPress kotisivut ylläpitonäkymä

WordPressissä näet sivun rakenteen (kappaleet ja kuvat) laatikoina

WordPress sivuston ylläpito

Kappaleiden teksti kirjoitetaan aivan normaalisti wysiwyg-editorilla.

Sivuston ylläpito

Valmiin sivuston tekstejä voi helposti ylläpitää ja muokkailla itse. Kuviakin on helppo lisätä itse. Webbipalvelut.fi tarjoaa asiakkailleen myös helpon ylläpitovaihtoehdon; lähetä vain haluamasi muutokset tai ideat sähköpostilla ja me toteutamme ne pientä korvausta vastaan. Webin ylläpito edellyttää myös kuvankäsittelyohjelmistoa ja sen käytön hallintaa (esim. PhotoShop).
Jos sivuston haluaa rakentaa ja ylläpitää itse saattaa yrittäjä huomata saaneensa uuden harrastuksen. Webin tekeminen ei olekaan niin helppoa. Koska yrittäjän aika maksaa, tulee lähes poikkeuksetta edullisemmaksi teettää sivusto ammattilaisella.

Kotisivut edullisesti ja nopeasti

Jos haluat nopeasti mobiiliystävälliset ja hakukoneoptimoidut kotisivut - ota yhteyttä.

Lähetä sähköposti: asiakaspalvelu@webbipalvelut.fi tai
Soita 041 481 3320 / Jyri