Näin valmistaudut kotisivuprojektiin

Kotisivuprojekti – Näin valmistaudut

Sujuva kotisivuprojekti vaatii myös asiakkaalta; aikaa, ideoita ja asiantuntemusta omasta toimialastaan. Hyvät kotisivut syntyy aina yhteistyönä asiakkaan kanssa. Jos sivuston valmistumisella on kiire – myös Sinulla on kiire. En käsittele tässä artikkelissa toimittajan valintaan liittyviä asioita. Artikkelin tarkoitus on antaa neuvoja siihen, miten asiakas voi itse valmistautua kotisivuprojektiin ja miten sen toteuttamista voi sujuvoittaa. Tavoitteenahan on synnyttää edulliset kotisivut nopeasti – vai mitä. Seuraavat ”Ennen aloittamista” – kohdan asiat on päätettävä ennen projektin aloittamista. Suunnittelun voi toki tehdä yhdessä kotisivujen toteuttajan kanssa. Mutta onnistunut kotisivuprojekti edellyttää aina suunnittelua.

Ennen kotisivuprojektin aloittamista

Kotisivuprojekti - mieti millainen rakenne on paras tietojen esittämiseen

1) Luo mielikuva siitä millaisen sivuston haluat
Tutki oman toimialasi sivustoja. Mikä niissä on hyvää? Millaisesta sivustorakenteesta pidät? Miten tietosisältö esitellään? Muista tutkia sivustoja sekä puhelimella että tietokoneella. Sivuston toteuttajaa helpottaa paljon jos voit esitellä joitakin sivustoja, jotka ovat mielestäsi hyviä tai sisältävät jotain hyviä ominaisuuksia. Esimerkkisivustot ovat siksi hyödyllisiä, että grafiikasta tai layoutista on vaikea puhua. Esimerkki kertoo paljon enemmän. Esimerkkisivustot voivat olla tietysti täysin eri toimialoiltakin. Tärkeintä on päästä jyvälle halutun sivuston tyylistä ja rakenteesta.
Kenenkään sivuja ei tietenkään lähdetä kopioimaan, mutta projekti lähtee merkittävästi helpommin liikkeelle kun tiedetään suunta minne lähdetään. Etukäteen ei kuitenkaan kannata lukita täysin omaa näkemystä sivuista. Anna suunnittelijalle mahdollisuus tuoda oma näkemyksensä ulkoasuehdotuksiin. Lopultahan asiakas kuitenkin päättää milloin hän on sivuston ulkoasuun tyytyväinen.

2) Päätä mikä on sivuston tavoite
Sivustolla on oikeastaan aina useitakin tavoitteita:

  • Luoda haluttua yrityskuvaa
  • Esitellä ja tai myydä tarjottavia tuotteita tai palveluita
  • Antaa yrityksestä perustiedot (toimiala, sijainti, yhteistiedot, …)
  • Toimia tiedotuskanavana nykyisille asiakkaille ja sidosryhmille
  • Hankkia uusia asiakkaita

Sivustolla on kuitenkin hyvä olla yksi tai useampi tavoite, joka on selkeästi mitattavissa. Halutaanko esimerkiksi:

  • Myydä tuotteita (verkkokauppa)
  • Kerätä potentiaalisista asiakkasta sähköpostilistaa (”Tilaa uutiskirjeemme”)
  • Saada tiedusteluja tai tarjouspyyntöjä (yhteydenottolomake)
  • Saada suorita yhteydenottoja puhelimitse

Mitattava tavoite mahdollistaa sivuston tehokkuuden tarkkailun ja mahdollistaa näin myös sivuston kehittämisen. Kun tiedetään mitä sivustolla halutaan saavuttaa, koko sivusto rakennetaan tämän tavoitteen toteutumiseksi.

Käytä vain tarpeellisia WordPress lisäosia kotisivuilla

3) Mieti sivustolla tarvittavat elementit
Mitä elementtejä sivustolle tarvitaan, jotta ne palvelevat tarkoitusperäänsä mahdollisimman hyvin. Erilaisen webbisivujen elementtejä on loputtomasti; kieliversioita, verkkokauppa, blogi, lomakkeita, laskureita, videoita, chattibotteja, kartta, kuvagalleria, ….
Hyvä sääntö kotisivujen suunnittelussa on se, ettei mitään lisätä sivustolle vain siksi, että voidaan lisätä. Kaikki ylimääräinen vie huomiota tärkeämmiltä asioilta. Sivusto on hyvä pitää mahdollisimman selkeänä ja lisätä siihen vain tarpeellisia toimintoja. On myös hyvä pitää mielessä, että jokainen koodinpätkä (uusi toiminto tai elementti) myös hidastaa sivustoa ja vaikuttaa näin suoraan sivuston sijoittumiseen hakukoneiden tuloslistauksissa.

4) Päätä sivuston tyyli
Tässä yhteydessä tarkoitan tyylillä sekä sivuston graafista tyyliä, että teksin tyyliä. Graafiseen tyyliin vaikuttaa värit, fontit ja kuvaelementit. Värit tulee usein yrityksen logosta. Jos värimaailmaa ei ole mitenkään lukittu voidaan se valita vapaasti. Värivalintoja rajoittaa mm. toimiala. Pinkki toimii ehkä karkkikaupassa, mutta huonommin hautaustoimiston sivuilla. Myös fonttia rajoittaa sivuston luonne. Halutaanko tukea tiukkaa asiantuntevaa fiilistä sivuilla vai rennompaa iloista ilmettä? Sivuston tunnelma ja fiilis syntyy väreistä, kuvien aiheista ja valitusta fontista.


Toinen tärkeä päätös on sivuston tekstin tyyli. Tiukkaa uutista vai letkeää myyntiläppää? Näitä asioita on hyvä miettiä ja verrata niitä myös oman toimialan menestyneisiin yrityksiin. Aina ei kannata keksiä pyörää uudestaan. Se mikä toimii hyvin kilpailijalla voi toimia hyvin myös Sinun sivuillasi. Muista kuitenkin, että sivut edustavat yritystäsi ja mikroyrittäjän kohdalla usein itse yrittäjää. Ole rehellinen asiakkaillesi ja hanki itsesi näköinen sivusto.


5) Päätä mitkä ovat keskeiset avainsanat ja hakutermit, joilla haluat sivustosi löytyvän Googlessa
Omaa yritystä, toimialaa ja kilpailijoita on hyvä tutkailla Googlessa. Miten ne löytyvät? Mitkä sivustot sijoittuvat kärkeen ilman maksettua mainosnäkyvyyttä? Millä hakusanoilla tai yhdistelmillä kilpailijasi mainokset näkyvät?


6) Mieti sivuston toteuttamiselle realistinen aikataulu
Jos web-suunnittelija saa kaiken tarvittavan tiedon heti projektin alkaessa voi sivuston toteuttaa todellakin viikossa. Mutta silloin tilaajan pitää olla tavoitettavissa koko ajan ja hänellä pitää olla aikaa vastata kysymyksiin ja ehtiä tutustumaan ehdotettuihin versioihin liittyen asetteluihin, graafiseen elementteihin, teksteihin, …
Kotisivuprojekti on yhteistyöprojekti. Jos projektin aikataulu on nopea on tilaajalla oltava aikaa projektille. Sivusto syntyy aina asiakkaan aikataulun mukaan. Eniten asiakas voi edesauttaa projektia valmistautumalla siihen hyvin ja varaamalla aikaa yhteydenpitoon web-suunnittelijan kanssa.
Kotisivut on paljon muutakin kuin se mitä selaimelta voi nähdä. Projektiin liittyy myös hakukoneoptimointi, responsiivisuus, kävijäseuranta ja monia muita asiota, jotka haukkaavat aikataulusta osansa. Usein kannattaa varautua siihen, että aikataulussa puhutaan mieluummin viikoista kuin päivistä.

Lue myös: Miten kotisivuprojekti yleensä etenee »

Jos haluat nopeasti mobiiliystävälliset ja hakukoneoptimoidut kotisivut – ota yhteyttä.
Lähetä sähköposti: asiakaspalvelu@webbipalvelut.fi tai
soita 041 481 3320